1. Meer dan salaris
Geld is belangrijk, maar het aanbieden van goede secundaire arbeidsvoorwaarden bindt een werknemer voor een langere tijd. Denk hierbij aan het structureel faciliteren van een vitaliteitsprogramma en een gezonde lunch van de zaak. Zorg daarnaast voor een veilige sfeer in de apotheek. Men moet het gevoel hebben dat zij zichzelf mogen zijn én dat ze bij iemand terecht kunnen waar ze alles tegen kunnen zegen.
2. Groei en ontwikkeling
Veel mensen zijn gebaad bij uitdaging en zicht op diepgang binnen hun functie. Maak om deze reden een opleidingsbudget vrij. Geef het personeel de mogelijkheid om trainingen en/of opleidingen te volgen die hen meer diepgang kan geven aan hun huidige functie. Onderzoek laat zien dat investeren in de ontwikkeling van medewerkers loont, ze zijn hierdoor sneller geneigd om te blijven.
3. Waardering en erkenning
Een medewerker voelt zich gewaardeerd als er erkenning is op emotioneel en persoonlijk vlak. Een van de grootste redenen om bij een bedrijf weg te gaan is als het contact met de leidinggevende en collega’s niet goed verloopt. Investeer daarom in de relatie die jij en medewerkers onderling hebben. Werk met regelmatige evaluatiemomenten zodat je weet hoe het op werk gaat en wat er in iemands privé leven speelt. Zo zorg je ervoor dat je werknemers zich gehoord voelt.
4. Werk privébalans
Werkstress is in bijna alle branches beroepsziekte nummer één. Ook in de apotheek hebben steeds meer mensen hiermee te maken. Probeer daarom waar mogelijk een juist werk privébalans te creëren voor jouw medewerkers. Werk met een flexibel rooster en kijk waar het mogelijk is om flexibel te zijn met verlof aanvragen.
Originele publicatiedatum: 19 juli 2022